Fredag

Började med att jobba max i rundcorallen Join-upen sitter perfekt nu och har gjort det i flera dagar nu känns verkligen bra att han kunde genomföra både join-up och follow-up trotts publik känns som att det är helt befäst då.

Hanna tog in sadeln och la den i mitten och jag övade follow-up runt och förbi sadeln han blev bara distraherad en gång.

Jag övar alltid att lägga på sadeln från båda sidorna. Han gjorde bara ett par bocksprång (tycker det är bra med tanke på att det är andra gången han har sadel på sig efter att han försökte ridas in i julas. Ägaren berättade att han inte blev inriden utan kom tillbaka huvud skygg. mkt tråkigt att höra sådant :/) och jag gjorde join-up och flollow-up med honom innan jag satte på honom tränset och det gick utan problem sedan gjorde jag join-up och follow-up igen innan jag gjorde honom klar för tömköring. Glömde skriva att jag gjorde precis samma sak med honom i rundcorallen igår som jag gjorde idag men då tömkörde jag honom med träns men jag hade tömmarna knäppta i en dually-grimma INTE i bettet. Idag tog jag inte på honom dually-gimman utan satte tömmarna i bettet och det funkade lika bra om inte bättre eftersom han börjar lära sig kommandona nu. Prooo=Halt SAAAAKTA=bryt av "ekorre ljud"=skritt Sss-ljud=trav och jag har bestämt att smacka ska betyda galopp. Övade lite försiktiga tygeltag och det gick som det brukar göra med unghästar xD Händer inget, hände inget, händer massor :) Han fick göra alla komandon både när jag gick bakom och när han gick på volt runt mig.

Sen tog Hanna och jag in Max, Doddi och Molle. Jag tog Doddi och Max och Hanna red Molle. Doddi hade samma utrustning som igår men Max fick förutom repgrimma med ledrep, träns och skydd ha sadel scabrak. Jag tänkte sätta på honom en brösta men den jag satte på honom var för liten så vi struntade i den. Sadeln gled lite bakåt men det är ju bara en gammal wintec men den är bra till unghästarna eftersom den är lätt och det går att byta bom i den och så gör det inget om de lägger sig ner med den eller något sådant.

Vi red 2 varv på travslingan och Max verkade tycka att det var roligt för han var piggare idag och mer possitiv. Vi mötte några i skogen som underade om jag red western men jag gör det ju bara på skojj eftersom jag inte har någon western sadel men Doddi tycker att det är väldigt kul. Jag tror att om jag hade sattsat på det med honom skulle han blivit en bra reining eller cutting häst för han är väldigt lydig och tuff. Pole bending kan han göra utan trän och sadel så barrel race skulle säkert också funka men det skulle vara för påfrestande för hans kotor :/ Jag red ju för western tränare innan jag började med engelsk ridning på honom eftersom han var väldigt svår och han har alltid haft svårt att acceptera bett på kort tygel. I alla fall så hade hon haft häst förr och längtade tillbaka till det och hon undrade varför Max inte hade någon ryttare :D

När vi kom tillbaka fick Max massor med beröm av stallägaren (f.d. trav tränare men han har även haft ridhästar) Han tyckte att han var en väldigt gran häst xD Men bra exteriör och hållning, mkt bra kors med plats för muskler och att han rörde sig väldigt bra :D

Sen blev det en bus tur med Fia och Chicco ett par varv på travslingan. Det blev att hålla i kärringarna 8hade tredelat på fia) xD De var helt tokiga :D


sadlar medans han står ground tie, notera både hans vänstra öra och öga har fokus på mig.
 
mkt beröm

på volt med ytter töm över ryggen

på volt med ytter töm bakom rumpan

halt

tömmarna går från bettet genom stigbyglarna

lite trav, fin kille :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0