Lycklig :D (långt inlägg)

Har inte bloggat på vet inte hur länge men jag kan stolt berätta att Fia och jag tog med oss en grön rosett hem från LB:2 på Hedas lokala dressyr den 4 augusti. Morfar ställde upp och skussa eftersom mamma jobbade. Jätte nöjd med Fian även om hon blev lite spänd inne på banan.

Dagen började riktigt dåligt. Först skar  jag mig i fingret med brödkniven och gav mig själv ett djup skärsår som blödde så in i helvete. Sen red jag Amber och eftersom hon har varit en ängl de senaste gångerna jag ridit henne och hon var väldigt lugn idag med så bestämde jag mig för att galoppera ett halft varv på en 20 m volt. Hon fattade galopp och galopperade halva sen bröt jag av för jag kände att hon spände sig och sen tvärnitade hono och bockade samtidigt som hon snurrade runt som en mekanisk tjur :/ Så jag gjorde ett stiligt simhopp över huvudet på henne och landade som en padda på rygg MYCKET PINSAMT ! Så nu ska Amber ställas av och så ska hon ridas in på nytt i vår. Skeletaon ska jag fortsätta rida.

Aja sen började det roliga :D Först jobbade jag med Max i rundcorallen och det funkade bra. Sen tog jag in honom och Doddi i stallet tränsade och satt på benskydd på Max. Tränset gick bra att få på idag han blev bara lite spänd. Jag tog på tränset bara för att han ska vänja sig att ha den när vi är ute, under hade jag repgrimma och det långa ledrepet. Doddi fick ha halsrem men han fick ha det lilla stångbettet och westerntyglarna som går att knäppa så att de bara kan hänga runt halsen på honom som en livlina i fall att något skulle hända vilket visade sig vara väldigt onödigt. Red ett varv på travslingan och hade Max som hand häst för han behöver så mer kondition och bara komma ut och se saker, hästar, kor, höns, katter, traktorer, bilar m.m. (vi har ganska mycket saker som kan skrämmas från vårt stall upp till travslingan) xD Doddi blir ju inte rädd för något så då blir inte Max heller rädd vilket är väldigt bra. det gick i alla fall väldigt bra och båda hästarna gick i alla gångarterna. Max höll sig på ett bra avstånd och följde snällt med utan att försöka dra åt något håll :D Ducktiga hästar. På vägen hem stannade jag och pratade med Malin och då fick Max öva på att stå stilla (ca 10 min) och det gick också bra. Men han försökte flytta sig ett par gånger och då blev Doddi sur på honom och såg till att han gick tillbaka igen. Doddi är van att uppfostra unghästar så jag har väldigt mycket hjälp av honom <3 



Två hästar fullspacklade med grankåda xD

Sen red jag lite dressyr på fältet med Molle han var lite sum i kroppen (tväningsvärk efter dressyrlektionen i tisdags) men han jobbade på så bra han kunde och jag red inte länge. Ska bara nämna att dressyrträningen i Tisdags var helt fantastisk. Lollo tyckte att våra skrittpiruetter om innan sommaren var så ojämna att de pendlade mellan 7.or och 4.or nu var solklara 8.or och att öppner och slutor var stabila 7.or så hon tyckte att det var helt rätt att gå upp på Msv nu :D <3 

Sen kom Emma med familj. Jag trodde de skulle ha med sig hästen och träna tillsammans med Hanna och mig men de kom bara för att titta när vi tränade på vå nya hinderpark. Hanna hoppade Chicco och jag Fia. När de kom in i stallet tyckte Åsa att Fia var fin och jag sa att hon skulle vänta tills hon fick se henne röra på sig xD När jag red Fia tror jag att de blev väldigt imponerade av henne :D <3 Fian hästen <3<3 Fia skötte sig jätte bra och höll sig ganska lugn men när jag hoppade (små skuttade 80 - 90 cm hinder) blev hon väldigt het och jag fick hålla hårt i henne men det blev bättre efter en stund.  Sen fick Emma prova henne. Haha det är den andra Emman som testar Fia. det fösta Fia gkorde när hon kom fram var att försöka bita Emma och hon stod och trampade och ville inte stå still -.- Jag hade lust att slå handen i pannan på mig själv i ekta matadoren i Ferdinand stil. Fia var lite spänd efter hoppningen men det gick bra och Emma verkade tycka att det var en upplevelse att rida henne konstigt att alla som suttit på henne förförsta gången verkar tappa andan och sakna ord för hur de ska beskriva kändlan xD Men jag förstår dem hon är en helt underbar häst. 

Medans Emma red Fia visade jag upp Doddi. Gick ut i hagen och ropade på honom och han kom farande direkt med Molle i haserna. Jag slängde av flugtäcket och la led repet runt halsen på honom och sedan red jag inne på hopp banan. Vi visade alla gångarter, avbrott från alla gångarter till alla gångarter och tvärtom, öppnor och skänkelvikningar i alla gångarter, byten, tempväxlingar, bak- och framdelsvändningar, ryggning, snabba vändningar och stopp från galopp (inte slide stopp utan bara tärnit xD) 

Sen gick jga in med Doddi och visade hur jag sitter av Mollis ibland. Jag satte bara på honom repgrimma och ledrep och sen satt upp, vände mig om och åkte kana nerför rumpan på honom sen kröp jag under magen på honom och han rörde sig inte en mm. :D<3<3 Gick in med honom samtidigt som Emma skrittade upp Fia till stallet. När vi släppt ut Fia i hagen visade jag hur jag jobbar med Max i rundkorallen. Han skötte sig över förväntan trotts att vi hade en publik på 6 pers vilket han inte haft förr. Super nöjd med alla hästarna idag :D <3<3<3



Är han inte underbar <3



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0