Today

Mamma var super gullig och lät mig sova medans hon åkte till stallet och släppte ut hästarna. Max hade varit lite tramsig att få på grimman men hon hade lyckats. Jag vaknade först vid 10 :O Jag är lat jag vet :/ Vid 12 fick vi åka i flygande fläng till stallet för att Chicco, Lolly och Fia rymt från betet -.- Som tur var hade de bara sprungit över fälten, de hade inte förstört någon trädgår el. liknande och när vi kom var de redan infångade.

När jag satt och åt frukost berättade mamma att det skulle komma två personer med hästar och tre utan för att jag skulle hålla nogon slagst NH kurs i lite Basic NH. Jaha tänkte jag då får väl Doddi och Max vara med och visa hur det ska gå till :D Känns jätte kul att folk uppskattar det man gör och vill komma och träna för en :D

När hästarna var instängda i en annan hage åkte jag och mamma bort till Mantorp och där red jag söta Cero :D Han var helt klart den trevligaste fjording jag ridit och en av de absolut snällaste,lugnaste 4 åringarna :D Jag jobbade med att få honom i form på rakt och böjt spår och ställa i nacken åt båda hållen i skritt och trav. Jag tyckte jag fick en trevlig form och ställning på honom stundtals och det blev bättre och bättre. När jag skulle galoppera hade jag nog ridit honom ca 20 min och han hade varit så duktig så när han fattat galopp ett par gånger (han galopperade bara några meter varje gång) så bestämde jag att det fick räcka, ville inte att han skulle bli för trött och tycka att jag var en elaking :) jag tror Tove tyckte att jag red honom mjukt (får hoppas att hon blev nöjd med ridpasset  :D)

Innan vi åkte hem och åt vitnamesisk-/thaimat red jag Molle barbacka på fältet. Blev ett dressyr pass. Började med att skritta, trava och galoppera i lite lägre form med nosen framför lodplanet. Han arbetade på bra med rygg och bakben. Känns bra att han kan gå på längre tygel i lite friare form utan att bli lång i kroppen :D<3 Han var väldigt fin i traven och travökningarna, öppnor, slutor och skänkelvikningar när jag plockade upp honom även galoppen var riktigt bra och han galopperade med välundersatta bakben och genom ryggen även i samlad galopp vilket han inte riktigt orkat förut. I förvänd samlad galopp har han en bit kvar men de kommer :)

Som sagt hem och äta mat super gott, Tack pappa :D

Tillbaka till stallet för att hålla kurs tyvärr kunde inte två av dem + en häst inte komma dit eftersom det inte fått låna någon transport men de ska komma en annan dag. Men det kom ändå 3 st och en häst. HM, Anna och Linnea med med 19 åriga fjord stoet Gulli. De står i Fias stall och de hade med sig en häst till men den är så snäll och väluppsostrad så den behöve inte va med. Han är 30 år och är hur snäll som helst. 

Började med att visa upp Doddi. Han var taggad som få och gjorde som vanligt allt perfekt :D Red utan utrustning på honom och visade samma saker som i torsdags. Sen visade jag Max i rundcorallen. Han gör follow-up direkt nu helt prickfritt trotts att Gulli stod precis utanför hade han 100% fokus på mig. För någon vecka sedan blev han omöjlig att hantera så fort han såg el. kännde lukten av ett sto.  Visade även join-up och därefter follow-up igen. Efter det visade jag lite övningar med repgrimma och ledrep och slutligen lite vad man använder en carotstick till. 

Sen fick HM prova med Gulli i rundcorallen och jag visade lite vad han skulle tänka på när han jobbade med henne och efter ca 20 mins join-up gjorde hon första delen i follow-up så det fick räcka. 

När de gått hem hoppade jag lite med Max. Det är verkar inte vara hans starka sida xD Vi hoppade ca 50 cm (både när jag hade ledrepet fastsatt i repgimman och när han hade repet runt halsen)  

Avslutar med en underbar bild på Molle och Max <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0