Händelserik vecka :O

Söndagkväll: Molle och Doddi fick åka till betet idag. De fick stå i en avskild del av hagen tills vidare ska antagligen släppa ihop dem med de andra på måndag.

Måndag: Gjorde inget särskilt förutom att jag red Amber igen och det gick bra även denna gången galopperade ett par varv på en 20 m volt. Hon var lite spänd och springig men lugnade ner sig nogurlunda sedan. Släppte ihop Doddi och Molle med Rappe, Fia och Lolly och det verkade fungera.

Tisdag: Hela förmiddagen gick åt till att leta rätt på Thereses häst Rappe som försvunnit från hagen. Staketet var nedrivet så det had bara varit för de andra 5 hästarna att knalla ut men de var kvar i hagen när vi kom dit vid 7 tiden. När vi nästan gett upp så ringde de än som hittat en häst vi åkte genast dit med transport. De som hittat honom hade ingen plats i stallet åt honom så de hade gått till ett säteri som hade boxar. Han såg hur lugn ut som helst. Han hade några fula sår på vänster sida men benen var det inget fel på, inte halt, svullen el. varm. Helt otroligt med tankle på att han tagit sig nästan en mil bort undernatten över åar, igenom skog och vet i fan. Tog hem honom och vi hjälptes åt att tvätta rent såren han stod snällt och lät oss hålla på. Hoppade Molle på eftermiddagen det gick INTE bra :( Hanna fick prova att hoppa honom eftersom mamma tydligen tror att hon som aldrig hoppat honom förr ska kunna göra det bättre än jag. Resultat: Nästan brutna ben på Molle :O Han krachade hela hindret. Mamma säger att jag inte ska hjälpa honom men kolla hur det går när man inte gör det! Jag satt upp igen och travhoppade lite lågt.  

Onsdag: Vi bestämde oss på morgonen att åka till Liseberg. Där hade vi en mycket trevlig dag. Åkte atmosfear Europas högsta frittfall 146 m över havet tror den gick i 90 km/h det var en känsla :D AS COOLT verkligen JÄTTE HÄFTIGT! :D Åkte den när det var ljust och sedan blev det sista åket innan det stängde när det var mörkt. Men när vi stod i kön och precis skulle gå in och sätta oss i atmosfear ringde det från larmcentralen och sa att det hade varit några som försökt sno vår bil men vakterna hade skrämt iväg dem. Så när vi kom ner igen stax vi iväg till parkeringshuset, mamma och Hanna hade gått i förväg. På väg till parkeringshuset ringde mamma och frågade vad jag hade för en väska med mig, den var borta :( De hade skakat ut allt ur min sminkväska men det var bara fondeshen (stavning), min kedja, några av mina armband och alla mina kläder utom min skinnjacka. Kläderna hittade vi på en våning högre upp så det var ju bra eftersom vi skulle övernatta innan vi åkte hem.

Torsdag: Kom hem på kvällen efter att ha shoppat loss i Ullared xD Blev som vanligt alldeles för mycket handlat.
3 par helskodda ridbyxor (svart, brun, blå)
1 linne (vatt rida i)
1 väst (svart vatenavstötande väst med fleece foder på insidan)
1 par vita handskar
1 par vita skydds byxor (att ha på tävling närd et regnar jacson)
1 regnjacka (svart jacson)
1 kort londonfärgat spö (att ha till framridningen i dressyren eftersom Doddi bet sönder mitt förra ;))

1 nytt regntäcke till Fia
1 nytt flugtäcke till Molle
3 nya flughuvor
4 nya stora broddar
1 ny 12 nyckel till broddarna (eftersom vi lyckats tabba bort vår xD)
1 ny foderhink till Molle (som också har försvunnit xD)
3 nya nrlappar

1 par ½korta tunnare byxor (blå, lite båt inspirerade)
1 par ½korta mysbyxor (svarta)
1 par jeans 
1 par långbyxor (svarta i lite stretch material)
1 tunn jacka (beige)
1 t-shirt (grå/svart)
3 linnen (2 svarta och 1 vitt) 
2 skärp (1 vitt i bomull och 1 svart med nitar)
3 bh (svart, vit och en sport i hallonrosa)
10 par strumport (5 svarta och 5 vita)
1 ny fondeshen (stavning)
1 ögonframsböjare 

Tror det var allt men det var bara det jag mina hästar fick xD

Tog hem Molle och Chicco och bytte täcken på de andra när vi kom hem.
Synd att dagen fick ett så tråkigt avslut :/

Fredag: Mamma och jag var och hämtade spån red inte idag.

Lördag: Först red jag Doddi en sväng i skogen. När jag skulle trava fick jag verkligen kämpa för att han inte skulle sticka i väg i galopp. Red utan bett utan hade en slagst grmmiversion av sidpull. Sen gick jag till Jeanette och red Amver provade en ny cutting sadel med flankgjord. Amber är inriden med flankgjord men det var något som inte stämde idag. i traven ville hon inte ställa sig åt höger så jag bröt av till skritt efter 2 varv i trav och hon ville inte ställa sig då heller så jag gjorde halt och tog igenom ställningen där sedan gick det ställa henne i skritt och stundtals i trav. Vänstergalopp gick bra men i vänster galopp belv det rodeo. Sadeln började glida så när jag hade vänster fot under magen bestämde jag mig för att det inte var lönt att försöka hålla sig kvar för jag vill inte hamna unde magen på henne tillsammans med sadeln. När hon gjorde ett kast åt höger la jag höger hand på hornet, tog vänster tygel i vänster hand och slängde över höger ben och sköt ifrån med höger hand och landade på fötter bredvid henne med vänster tygeln i handen och höger tygel kvar på manken på henne. När jag landade kastade hon sig bakåt och jag kröp ihop och då stannade hon och tittade sen kunde jag gå fram till henne. Vi rättade till sadeln och drog åt sadelgjorden lite till. Jag gick med henne tills hon slutade flåsa sen upp igen men så fort jag började trava i höger varv (rakt spår denna gång) tvärnitade hon och hoppade upp och ner och bockade, bockade, bockade. När jag tog tag lite hårdare i tyglarna och sa WOOOOOW högt och tydligt slutade hon äntligen. Jag satt av igen och vi kollade om sadelgjorden satt för hårt men det gjorde den inte. Sen skrittade jag henne bara lite på små volter nu när jag har lärt mig hur hon känns precis innan ett "utbrott" kunde jag avvärja när hon började konstra även i skritten. Så på Sönrdag ska vi prova den förra sadeln igen.

Sen fick jag rida Skeleton :D Jag har inte ridit hon sen i vintras och då red jag nästan bara i skogen med honom och övade på att han inte skulle bli skräckslagen så fort jag röred mig i sadeln eller klappade honom på rumpan o.s.v. Jag fick prova att rida i westernjogg på honom och han var så mysig skönt att få rida en snäll häst efter att ridit ett 3 år gammalt sto på knappa 1.40 m som tror att hon kan göra karriär som rodeohäst xD Galopperade lite på honom men kände mig lite dum i början för att jag inte fick honom i galopp men tydligen så har han inte riktigt lärt sig galoppfattning än. Jag galopperade bara med honom i skogen när jag hede en annan häst framför som galopperade :) Han har verkligen biffat till sig sen jag såg honom sist :D Fina häst <3

Skurade ur Molles box innan jag hämtade in honom och Chicco.

Sen red jag Molle en tur i skogen i mycket galopp och trav inte i någon imponerande hastighet som vanligt men jag fick lite fart på honom på en raksträcka på vägen hem xD Annars travade jag med helt lång tygel, galopperade lite på lång tygel och sen övade jag lite byten, började med vart 3.e och det gick bra sen gjorde jag i varannat först blev det lite skabbel på byte nr 5 men sen gjorde jag nog 10 i rad utan några problem skulle nog kunnat fortsätta ett tag till men ville avsluta innan det blev något fel så att jag kunde berömma honom riktigt mycket :D

Så ett hysteriskt långt inlägg till ända xD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0