Underbara lilla häst <3

Tävling i Holaveden idag. Gick kanoners :D

Har ju inte gått att träna honom alls den här veckan kanske är flugorna el. värmen, vet inte :(

LB:1 - Han var riktigt taggad när jag skulle sitta upp på honom men snäll som ett lamm på framridningen men strax innan jag gick in i collectingring började han bli lite hängande i tyglarna och ville inte gå fram ordentligt då blev ag ganska nervös och tänkte "fan jag visste att han skulle börja bråka på tävling också snart". Kollade sadelgjorden och kände då att den låg åt helvete så jag typ slängde mig av och ropade åt mamma att hon skulle hämta helosansalvan (tur att vi bara hade transporten ett tiotal meter från banan). När jag flyttade sadelgjorden såg jag nämligen att han fått ett litet nyp av den, verkade som sadeln glidit fram så att sadegjorden hamnat för nära frambenen och klämt ihop skinnet där. Stackars krake :S Men smörjde in det ordentligt med salva och la sadeln och sadelgjorden tillrätta, satt upp och hoppades på det bästa. Travade lite och han var hur fin som helst.

Hela programet gick utan några större misstag det största var nog att han vilade på ena bakbenet i sista halten. Resultatet blev 73.1% och upp i ledning startade som nr 6 i en klass på 19 starter och det var riktigt fina hästar med men det höll i sig ända in i slutet och det blev en vinst. Skönt att kunna rida troligtvis den sista LB.n med stil :D Va 7 p bättre än 2.an. Fick 3 8.or på allmänt intryck på lösgjordhet, ryttarens sitts och korrektheten i uppvisningen 7.or på de andra två punkterna :D

Resultat: 73.1% 1.a

LA:1 - Han var ännu finare på framridningen till den här klassen och är riktigt nöjd med ritten dock lite mycket missar men i alla fall mycket bra känsla i mellan dem :D Blev riktigt fina p trotts missarna. Fick förresten 6.or på båda m.g i LB:1 så jag red i näst in till skengalopp i m.g i LA.n men fick ändå en 6.a och komentaren "visa mer skillnad" xD 70% och vinst även i LA :D 7 p bättre än2.an även denna gång :D

Resultat: 70% 1.a

Första gången vi har 70% i 2 klasser på samma dag :D

Super kul att det gick så bra för Mantorpsryttarna idag 1.an och 2.an i LC var från Mantorp 1.an, 2.an, 3.an och 4.an i LB var från mantorp och vinnaren i LA var från mantorp :D



Bild från efter prisutdelningen i LB:1, framtida Div II Lag?



Fina underbara häst <3<3<3<3<3<3<3<3

Kommentarer
Postat av: helena

Sv: När anser ni er redo för att rida en högre klass?



--------------------------------------------------------------------------------



Jag har blivit hjärntvättad av min tränare som resonerar så här:



Under 60 % - praktiserar man

Mellan 60-69 % startar man

Över 70% - tävlar man (mot andra)



och:

När jag till exempel nått 60% i LA:3 är det dags att praktisera övningar i LA:4.

När jag nått 65% i LA:3 är det kanske dags att starta LA:4

När jag nått över 70% i LA:3 är det dags att lägga fokus på LA:4.



Procentsatserna är givetvis inte exakta och man får ju ta hänsyn till omständigheter runt omkring. Jag går inte upp en klass förrän jag kan utföra alla momenten 7-mässigt hemma. Ovanstående kräver ju dessutom att man ska tävla ganska mycket, så det fungerar ju inte alltid i praktiken. Men har man en vettig tränare så bör ju denna kunna hjälpa till med var man befinner sig.



Den dagen jag upplever att det kan "gå dåligt" och jag ändå blir placerad för vi är så stabila, så går jag upp en nivå (med "gå dåligt" menar jag inte enstaka missar, utan att man varit riktigt missnöjd eller haft en dålig känsla).

2011-07-16 @ 20:52:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0