2011-06-08

Har varit med Doddin på hästkliniken i Norrköping för att kolla upp hans hälta. Han var jätte taggad och var rätt jobbig att hålla ordning på under hela besöket. Började med att skritta och trava på rakt spår men då visade han nästan inget sen longering i skritt och trav. Det han var lite halt på i båda varven på ytter fram och gick lite utåtställd. Så veterinären trodde att det var både kot- och hovleder på båda fram :`( Han fick behandlig och bedövning i kotlederna och vänta i en box i 20 min. Inte alls roligt tyckte han. Stod och sparkade och grejade så fort man lämnade honom en sek.

Sen ut och göra om samma procedur igen. Det ända han visade nu var att han höjde upp ryggen och gick utåtställd i höger varv. Behandling och bedövning i vänster hovled, vänta i boxen ytterligare 15 min. Han var ännu värre denna gång.

Samma procedur igen. Han hade en liten antydan till hälta vid böjprovet i höger fram. Samma procedur en gång till. När hon sen gjorde böjprov på honom visade han inget. Han for runt som en stolle och sprang och krökte på nacken, trampade mig på fötterna och tyckte att vi gått kunde springa mycket fortare nu när han var helt halt fri xD

Veterinären tyckte för övrigt att han var en jätte fin ponny <3 Hon sa: -Vilken sametslen päls han har och så blank. -Kraftig och jätte välmusklad ponny. -Han är verkligen i jätte fin form. <3<3 Han fick massa godis av henne för att han inte skulle bli rädd när hon rakade, tvättade och stack honom. Jag såg till att han fick tussar i öronen och höll ena handen som en skygglapp när hon rakade (Doddi är dödligt rädd för rakapparater) och stack så att han inte skulle bli rädd. Han var jätte duktig. Veterinären sa att hästar är väldigt, väldigt känsliga i hovleden och oftast reagerar väldigt kraftigt när man sticker men han bara lyfte lite på hoven och hon tyckte han var jätte duktig. Hon sa flera gånger att för vissa hästar viker sig benet och de står på näsan när man sticker.

Jag sa att jag tycker det var konstigt att han blivit så illa när han inte gått alls mycket i år. Men hon sa att skadan inte berodde på slitage utan av en stor och kort belastning som att han snubblat i hagen och vrikat sig när han sprungit väldigt fort. Jag trodde först det berodde på att han hoppade Avantia cup kvalen två helger på raken för första helgen var han jätte pigg, taggad och hoppad ehur bra och högt  som helst över hindren sen andra helgen ville han inte alls och stannade två gånger. Hon sa att det antagligen var det som var början se hade han nog rusat runt i väldigt höf fart i hagen och sedan var den sista faktorn att han slet av sig skon. Så jag blev väldigt glad att det inte är för att jag ridit för hårt på honom. Men en sak är säker han få inte hoppa mer någonsin (inget veterinären sa).

Återbesök blir 30 Juni. Nu ska han ha boxvila i 2 dygn sen för han gå ensam i en mindre hage i 3 veckor. Vecka ett (med början efter de två vilodagarna) ska han ledas i skritt 10-15 min varje dag. Vecka två skrittas uppsutten varje dag i 10-15 min. Vecka tre 20-30 min skritt uppsutten med lite trav.


Bilden är från prisutdelningen på Lag-SM i Dagstorp <3<3

Kommentarer
Postat av: vickan

hoppas han blir mkt bättre <3

2011-06-08 @ 21:08:42
URL: http://vickiwigh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0