Stallet igen :D

Åkte upp till stallet igen för att ta in hästarna och träna lite med Lollipop (Lolly) mitt sommarproject :D Hon är en 2 år gammal welsh mountain som gått på lösdrift och i princip inte är hanterad över huvud taget. Mitt uppdrag: Tämja, se till att hon blir säker i hantering (går att ta på överalt utan att hon bits och sparks) och på börja inköring.

Idag började vi att leda henne i grimma och grimskaft. Hon skulle ha blivit verkad innan hon kom hit men hovslagaren gav upp efter att hon halvt sparkat ihjäl honom. Jag la ett grimskaft runt benet på henne så att jag kunde stå på ett säker avstånd och ge tryck på benet. I början sparkade hon men sen lungade hon sig :D Då fokuserad jag på att ge henne tryck på samma ställe, på kotans undersida och så lyfte jag grimskaftet och smackade efter ett par försök förstod hon och lyfte snällt. Sen kollad jag hur långt ner på benet hon accepterade att jag tog på henne, under hasen gick gränsen. Mycket försiktigt fick jag sedan klappa henne på skenbenet. Jag hade kvar grimskaftet runt benet på henne så att jag skulle kunna avvärja en spark. Så tog jag försiktigt runt benet och gav henne tyrck med grimskaftet samtidigt som jag smackade och hon lyfte snällt och lugnt :D Vi övdrsöste henne med beröm. Så tog vi höger bak. Det var hon lite mer rädd om men jag gjorde på samma sätt igen visserligen tog det lite längre tid men när hon lyfte på samma sätt som med det första fick hon massa beröm och hon fick gå. 

Innan vi åkte hem (var förresten jag som körde dit och hem, fick parkera på en trång parkering på vägen hem för vi skulle handla) gosade jag massor med Mollis och Doddi också såklart :D<3

Nu kommer lite bilder på Fia och Lolly. Sen måste jag såklart lägga ut fler bilder på finaste hästen <3<3




Bilder efter LB:2
In my heart <3<3<3 




Efter LA:3
Massa <3<3<3<3<3<3<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0