Massa :D

Har inte bloggat på super längen även fast det har hänt sjukt mycket kul. Men skriver bara lite kort om några saker. Alla hästarna har varit helt underbara hela månaden :D<3


2011-08-28 Löshoppat Max upp till 120 och han bara klev över det :D Sen var jag iväg borta hos Jeanette och tränade lite. Mimmi och Morfar var med och tittade. han var så duktig. 

2011-08-30 Var och hälsade på Emma och tittade på deras stall som de byggt, jätte mysigt :D Sen fick vi leta efter Amurin i hagen för han kom inte till grinden med de andra hästarna utan stod längst bort i hagen. Emma red lite dressyr på honom ute på en stubb åker och sen fick jag testa och det gick rätt bra, känndes bra att inte behöva skömma ut sig xD Gav Emma lite tips om hur hon skulle rida honom. Sen åkte vi hem till Åsa (mamma och Åsa hade redan gått) och fikade medans vi såg lite på Robinsson. Huset var som tagen ur en inredningtidning. Jätte fint :D

2011-09-03 Emma och Åsa kom hem till oss och hade med sig Amurin. Provade att rida på banan med Max men det gick inte så bra, han var jätte seg och jag försökte hoppa ett hinder på 20 cm men han skrittade bara över xD Visade även Max Amurins transport och han gick helt frivilligt upp på lämen och tittade in, då backade jag av honom direkt och lät honom inte titta på den mer. Efter att Emma provat att hoppa på våra hinder fick jag  prova att hoppa Amurin, tror jag hoppade ca 1 m och jäklar vilket språng han tog :D Sen red Emma och jag ut på Doddi och Molle. Haha det blev jätte kul. Emma fick testa lite terräng starter på Doddi. Innan vi ställde in hästarna hoppade jag ett par språng med Molle barbacka och Emma fick testa att hoppa lite lågt med Doddi. Sen fick hon prova lite byten på Molle och Mollisen var jätte snäll och var jätte fin för henne :D Sist fick Emma prova att rida Doddi utan träns men det gick han inte med på och struntade helt i henne, lilla ponnyhästen xD 

2011-09-04 Red ut men mamma och syrran på morgonen. Jag hade Max, mamma Doddi och Hanna Molle. Vi red runt bondgården och fast det for runt hundar så blev han bara lite spänd men gjorde inget sedan gick han genom en vattenpöl och det är stort med tanke på att jag aldrig fått honom att ens doppa fötterna i en när jag suttit på honom förr. Han fattade även galopp framför de andra hästarna och gjorde ett par riktigt bra fattningar när han fick gå efter. När vi kom tillbaka till stallet red jag ett par min på fältet för att se så att han gick framåt även utan drghjälp.  provade att sätta på rosett och tog lite kort. Han var inte rädd för rosetten fast vi satte den vid örat han är rädd om. Jätte nöjd med honom idag. 

2011-09-06 Lektion med Molle för Lollo. Hade vanligt träns när jag red fram själv sen frågade jag Lollo om hon ville att jag skulle byta till kandar och det tyckte hon. Hon var stenhård med min sitts, vinkeln på armbågen, axlar, hakan, handställning med andra ord allt! Molle var skit duktig och jätte arbetsam. Slutorna klagade Lollo inte setg på, öppnorna jobbade vi mycket på och bakdelvändningen till höger fick jag göra om en gång innan den blev perfekt. Vi övade mycket på kvaliten i gångarterna. La även mycket tid på att fåven renare galoppökning, så att han kom upp ordentligt med bogen. Han har så bra påskjut men han blir lite låg och då går kraften lixom ner i marken genom bogen. Men genom att lägga honom ibotten i galoppen och släppa på tygeln så att han bar sig ordentligt själv utan stöd på bakdelen och sedan bli väldigt lätt i sadeln så kunde jag få honom att öka helt rent, genom ryggen och uppei bogen :D<3 Övade lite delar från Msv C:2 det som har varit lite svårt förut var att få honom att behölla samma rytm genom hela förvändqa galoppen och få ett balanserat enkelt byte men nu funkade det näst intill toppen. 

Efter lektionen bad jag Lollo att kolla så att kandaret satt perfekt och var väl inpassat. Det ända hon ville ändra på var att jag spänt nosgrimman 1 hål för löst men hon sa också at tdte är en smak sak och att om han funkar bra med detta finns det ingen anledning att spänna den. Så hon tyckte att han var så fin i munnen (gapade inte en ända gång) så jag ska rida med det lite oftare nu och bestämma mig vekcan innan tävlingen om jag ska rida med vanligt bett eller kandar. Sen sa hon något som gör att jag inte kommer att känna mig nervös inför DM.et. Tror inte att det hade funkat om någon annan än hon sagt det. 

Lollo: Tänk inte så mycket bara rid och njut av ritten, ställ inga krav. Du har en jätte fin häst och se verkligen till att ha roligt nu så ses vi nästa gång jag håller tummarna för dig! (bästa Lollo :D) 

Emma och Åsa var och tittad när jag red känndes jätte kul att de kom och tittade och att det gick så bra. Åsa trodde att Molle var en D-ponny xD Fast riktigt så liten är han inte, men nästan xD





     


Kommentarer
Postat av: Emma

haha Lina då!!

doddi ville inte sammarbeta med mig när jag skulle rida han utan träns... dumma ponny!! haha nejdå.

2011-09-16 @ 21:24:36
URL: http://emmastafstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0